Milieubewustzijn in Europa: België behaalt 8ste plaats in Vaillant’s Green iQ onderzoek
1 september 2016 - In 2015 besloot Vaillant, de Europese marktleider in verwarmingstechnologie, om op het vlak van milieubewustzijn de temperatuur eens op te meten in Europa. In 13 landen polste een online bevraging naar de houding ten opzichte van duurzaamheid en de dagelijkse gewoonten van de bevolking.
Groen denken en doen in Europa
België behaalde een 8ste plaats in de rangschikking op het vlak van milieuvriendelijkheid. De enquête vormt alvast een mooie graadmeter om te zien waar nog de grootste ruimte voor verbetering is in energieverbruik en consumentengedrag.
Belgen blinken uit in afval sorteren. Dat blijkt uit een internationale studie uitgevoerd door Vaillant, in samenwerking met het markonderzoeksbureau TNS Infra-test. In totaal 13.500 mensen uit 13 landen kregen in het kader van deze studie vragen voorgeschoteld die peilden naar hun ecologische ingesteldheid en gedrag. Het resultaat bepaalde het groene intelligentiequotiënt of ‘Green iQ’ van de deelnemers aan de hand van meer dan 100 vragen over uiteenlopende onderwerpen als mobiliteit, aankoopgewoontes, energiegebruik en verwarmingsgewoontes.
“Als leverancier van energiebesparende verwarmingstechnologie waren we benieuwd naar hoe ‘groen’ de dagelijkse gewoonten van mensen effectief zijn en waarin verschillende landen zich van elkaar onderscheiden,” zegt dr. Andree Groos, Managing Director van Vaillant Group Sales, Marketing en Service. “In een moeite door wilden we dat milieubewustzijn ook stimuleren en tonen dat ieder van ons zijn bijdrage kan leveren tot de bescherming van het milieu en de besparing van energie.”
België eindigde in dit onderzoek op de 8ste plaats. In Turkije, dat een IQ van 127 behaalt, blijkt de groene ingesteldheid het grootst. Oostenrijk volgt met een IQ van 123 en Polen staat op de laatste plaats met een IQ van 72. Het volledige landenoverzicht is te vinden op www.mygreeniQ.com.
Uitschieters en dieptepunten
Hoewel de Belg zijn groene spirit nog wel wat kan bijschaven, is er iets waar hij in uitblinkt: afval sorteren. Daar maakt 86% van de Belgen werk van, en daarmee doen we beter dan Duitsland of Oostenrijk, die met 84% op een gedeelde tweede plaats eindigen. Waarin we nog goede punten scoren? Dat 21% van de bevolking zegt aandacht te besteden aan de CO2-uitstoot bij de aankoop van een auto, levert België een eerste plaats op.*
Ook bij de aankoop van huishoudtoestellen of verwarmingsinstallaties let 43% van de Belgen op het energielabel, en belandt daarmee op nummer twee na Oostenrijk, dat het net iets beter doet met 45%. De slechtste punten behalen we op het vlak van onze drankaankoop. Slechts 23% van de Belgen kiest voor herbruikbare flessen, en daarmee bengelen we helemaal onderaan het landenlijstje.
Verrassende resultaten
Het onderzoek leverde op sommige gebieden trouwens best verrassende resultaten op. Zo blijkt de leeftijdsgroep 45-54 in de meeste landen milieubewuster te zijn dan de nochtans beter geïnformeerde en ambitieuzere 25-34ers. In België is het zelfs de leeftijdscategorie 55-65 die er bovenuit schiet. En hoewel Italië een van de zonnigste landen van Europa is, toont de Italiaan zich het best geïnformeerd over economische verwarmingsinstallaties: 1 op de 5 is erin thuis.
Ook tussen vrouwen en mannen zijn er opmerkelijke verschillen in de manier waarop ze met ecologische kwesties omgaan. Zo geven vrouwen over de hele lijn blijk van een hoger Green iQ (103,5 tegenover 95,6), maar gaan mannen slimmer om met verwarmings-, technologie- en mobiliteitskwesties. Alleen in Frankrijk doen mannen het in het algemeen iets beter dan hun landgenotes. De grootste genderspecifieke verschillen zijn merkbaar in Kroatië, Zwitserland, Rusland en ook Oostenrijk, waar de berglucht bevorderlijk blijkt voor het Green IQ: de dames behalen er een record van 132,8.
Meer details over waar de vleesconsumptie het laagst ligt, of mannen een milieuvriendelijkere rijstijl hanteren dan vrouwen of welke generatie verknocht is aan biokatoen kom je te weten op www.mygreeniQ.com.
Over Vaillant Group
Vaillant Group is marktleider in Europa en stelt wereldwijd 12.000 mensen tewerk binnen de sector van de verwarmingstechnologieën. De maatschappelijke zetel is gevestigd te Remscheid, Duitsland. De groep, die in 2015 een omzet van 2,41 miljard euro boekte, besteedt heel wat aandacht aan onderzoek en ontwikkeling om steeds zo goed mogelijk aan de behoeften van de klant te kunnen beantwoorden. De afdeling O&O telt 780 medewerkers en is daarmee niet alleen een van de grootste, maar zeker ook een van de meest creatieve binnen de sector. Vaillant Group is eigenaar van meer dan 2.000 octrooien en dient er jaarlijks bijna 50 nieuwe in.
Over Vaillant Group België
Het Belgische filiaal van Vaillant Group dat actief is binnen het domein van de verwarmingstechnologieën is gevestigd te Drogenbos en stelt 428 personen te werk. Met een omzet van 141 miljoen euro in 2015 mocht de onderneming zich ook in België marktleider noemen.
Green iQ-label
Green iQ is het eerste label dat de Vaillant-producten onderscheidt die efficiëntie, duurzaamheid en connectiviteit optimaal weten te combineren. Dergelijke toestellen vergen een vernuftig ontwerp van een uitzonderlijke kwaliteit en met een milieuvriendelijke en toekomstbestendige insteek.